obrazek

Materiały naukowe dla uczestników konkursu wiedzy i umiejętności plastycznych „Rośliny wodne w ocenie jakości wód i ochronie ekosystemów wodnych oraz w oczyszczaniu ścieków bytowych i komunalnych” organizowanego przez Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie.


Opracowanie: Małgorzata Gałczyńska, Justyna Milke, Marta Buśko.




ZNAJOMOŚĆ I UMIEJĘTNOŚĆ ROZPOZNANIA ROŚLIN WODNYCH

odkrywca roślin wodnych – uczniowie III, IV i V klasy szkoły podstawowej


 (grzybień biały, pałka szerokolistna, kosaciec żółty, trzcina pospolita, strzałka wodna, mięta wodna, kaczeniec);


ekolog roślin wodnych – uczniowie VI, VII i VIII klasy szkoły podstawowej (rośliny wodne zasiedlające wody


o dużym stężeniu związków azotu i fosforu: rzęsa garbata Lemna gibba, rdestnica grzebieniasta Potamogeton pectinatus, spirodela wielokorzeniowa Spirodela polyrhiza, rzęsa drobna Lemna minor, mozga trzcinowata Phalaris arundinacea, jeżogłówka gałęzista Sparganium erectum, wywłócznik kłosowy Myriophyllum spicatum, pałka wąskolistna Typha angustifolia;


o średnim stężeniu związków azotu i fosforu:


grążel żółty Nuphar lutea, żabieniec babka wodna Alisma plantago-aquatica, rzęsa trójrowkowa Lemna trisulca, łączeń baldaszkowaty Butomus umbellatus, pływacz zwyczajny Utricularia vulgaris, moczarka kanadyjska Elodea canadensis, kosaciec żółty Iris pseudacorus, grzybień biały Nymphaea alba, osoka aloesowata Stratiotes aloides, marek szerokolistny Sium latifolium, jaskier rzeczny Ranunculus fluitans, tojeść bukietowa Lysimachia thyrsiflor;


o małym stężeniu związków azotu i fosforu:


jaskier wielki Ranunculus lingua, bobrek trójlistny Menyanthes trifoliata, sit drobny Juncus bulbosus;   


Gdzie występują w powiecie lobelia jeziorna Lobelia dortmanna, poryblin jeziorny Isoetes lacustris, brzeżyca jednokwiatowa Littorella uniflora?


technolog roślin wodnych – uczniowie III klasy gimnazjum oraz wszystkich klas licealnych


Oprócz roślin wymienionych powyżej jeszcze takie gatunki, które m.in. wykorzystywane są w hydrofitowych systemach oczyszczania ścieków: trzcina pospolita Phragmites australis, pałka szerokolistna Typha latifolia, tatarak zwyczajny Acorus calamus, manna mielec Glyceria maxima,  przęstka pospolita Hippuris vulgaris.


ZNAJOMOŚĆ ZWIĄZKÓW AZOTU I FOSFORU OBECNYCH W WODACH JEZIOR I RZEK NA TERENACH ROLNICZYCH

odkrywca roślin wodnych – uczniowie III, IV i V klasy szkoły podstawowej


 (znajomość nazw dwóch pierwiastków, czyli azotu i fosforu, które są obecne w wodach jezior i rzek na terenach rolniczych),


ekolog roślin wodnych – uczniowie VI, VII i VIII klasy szkoły podstawowej  


(znajomość rozpuszczalnych w wodzie form azotu i fosforu i ich wpływu na jakość wód w jeziorach (Drawsko, Siecino, Lubie, Zarańsko) i rzece Drawie na terenach rolniczych);


technolog roślin wodnych – uczniowie III klasy gimnazjum oraz wszystkich klas licealnych


(znajomość nazw wsi, w których nie ma sieci kanalizacyjnej oraz tych obszarów (gmin), gdzie ścieki bytowe i  komunalne nie są oczyszczane – np. gromadzone w zbiornikach bezodpływowych lub odprowadzane bezpośrednio do wód oraz znajomość nazw pięciu parametrów charakteryzujących ścieki i jednostek, w których są wyrażane).


ZNAJOMOŚĆ ROŚLIN WODNYCH I ICH ROLI W OCZYSZCZANIU ŚCIEKÓW BYTOWYCH I KOMUNALNYCH

technolog roślin wodnych – uczniowie III klasy gimnazjum oraz wszystkich klas licealnych


(znajomość zasad działania oczyszczalni roślinnych, charakterystyka oczyszczalni ogrodowych, podstawy metodyczne projektowania oczyszczalni z naciskiem na  dobór roślin do nasadzeń).